
zaterdag, augustus 03, 2002
De nieuwe documentaire-film van Leni Riefenstahl, bekend als artistieke medewerkster van Adolf Hitler en het nazi-regime (Triumph des Willens), wordt in voor-première op Arte vertoond op donderdag 15 augustus.
De nieuwe film van de inmiddels hoogbejaarde Duitse fotografe/cineaste werd op locatie gedraaid in de onmetelijke wateroppervlakten van de Indische Oceaan. Riefenstahl ging tussen 1974 en 2000 ruim 2.000 keer in de oceaan filmen. De 45 minuten durende prent is de weergave van de duiktochten. Ze toont de schoonheid van koraalriffen in de Indische Oceaan en van vissen die nooit eerder gefotografeerd werden. Na 48 jaar afwezigheid is het de comeback van de cineaste.
In het verleden maakte Riefenstahl propagandafilms tot meerdere eer en glorie van nazi-Duitsland. Een van de bekendste is De triomf van de vrije wil over het congres van de nazi's in 1933 in Nürnberg. Na de Tweede Wereldoorlog zat ze een tijdlang gevangen. Ze kreeg het etiket van fascistische kunstenares opgeplakt en er rustte een taboe op haar werk, niet alleen in de Bondsrepubliek. Haar pogingen om in de jaren vijftig opnieuw films te draaien, stuitten op een hardnekkig njet van geldschieters.
De nieuwe film van de inmiddels hoogbejaarde Duitse fotografe/cineaste werd op locatie gedraaid in de onmetelijke wateroppervlakten van de Indische Oceaan. Riefenstahl ging tussen 1974 en 2000 ruim 2.000 keer in de oceaan filmen. De 45 minuten durende prent is de weergave van de duiktochten. Ze toont de schoonheid van koraalriffen in de Indische Oceaan en van vissen die nooit eerder gefotografeerd werden. Na 48 jaar afwezigheid is het de comeback van de cineaste.
In het verleden maakte Riefenstahl propagandafilms tot meerdere eer en glorie van nazi-Duitsland. Een van de bekendste is De triomf van de vrije wil over het congres van de nazi's in 1933 in Nürnberg. Na de Tweede Wereldoorlog zat ze een tijdlang gevangen. Ze kreeg het etiket van fascistische kunstenares opgeplakt en er rustte een taboe op haar werk, niet alleen in de Bondsrepubliek. Haar pogingen om in de jaren vijftig opnieuw films te draaien, stuitten op een hardnekkig njet van geldschieters.